STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWNEGO GŁÓWNEGO
INSPEKTORATU PRACY Z DNIA 25 CZERWCA 2009 R. W SPRAWIE
REKOMPENSATY ZA GODZINY NADLICZBOWE I ZA PRACĘ W DNI
WOLNE OD PRACY PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH ORAZ UMIESZCZANIE W UMOWACH O PRACĘ
PRACOWNIKÓW NIEPEŁNOETATOWYCH LIMITU GODZIN, POWYŻEJ KTÓREGO PRZYSŁUGUJE
DODATEK ZA GODZINY NADLICZBOWE
(GPP-433-4560-42/09/PE/RP)
Odpowiadając na przesłane 20 maja i 3
czerwca 2009 r. w formie elektronicznej pytania dotyczące rekompensaty za pracę
w godzinach nadliczbowych w dniu wolnym od pracy oraz dodatków za pracę w
godzinach nadliczbowych dla pracowników samorządowych, Departament Prawny GIP
prezentuje następujące stanowisko:
Zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy z 21
listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.
nr 233, poz. 1458), jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, w której pracownik
samorządowy jest zatrudniony, na polecenie przełożonego wykonuje on pracę w
godzinach nadliczbowych, w tym w wyjątkowych przypadkach także w porze nocnej
oraz w niedziele i święta.
Pracownikowi samorządowemu za pracę
wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje,
według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym
że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio
poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu (art. 42 ust. 4).
Przywołany art. 42 ust. 4 ustawy o
pracownikach samorządowych stanowi lex specialis w stosunku do przepisów kodeksu pracy i nie
przewiduje dodatków ani 50 proc. ani 100 proc. za godziny nadliczbowe. Za pracę
wykonywaną w sobotę pracownikowi przysługuje zatem wynagrodzenie (bez dodatków)
lub czas wolny w tym samym wymiarze.
Jak o tym mowa w art. 43 ustawy o
pracownikach samorządowych, tylko w kwestiach nieuregulowanych w tej ustawie
stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu pracy.
Reasumując, zatem stwierdzić należy, że
z brzmienia art. 42 ust. 2 ustawy o
pracownikach samorządowych wynika, iż wybór wynagrodzenia albo czasu wolnego
jest alternatywą rozłączną, tzn. albo wynagrodzenie, albo czas wolny, ponadto -
w obowiązującym stanie prawnym nie ma przesłanek do stosowania zasad
określonych w kodeksie pracy.
Nawiązując do pytania o pracowników niepełnoetatowych, wyjaśniam, że z uwagi na brak możliwości
wypłacania dodatków za pracę w godzinach nadliczbowych dla pracowników
samorządowych nie ma możliwości ustalenia limitów, powyżej których
przysługiwałby taki dodatek.
STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWNEGO PREZESA RADY
MINISTRÓW
Z DNIA 29 MAJA 2009 R. W SPRAWIE NADGODZIN
SAMORZĄDOWCÓW
Art. 42 ust.
4 ww. ustawy o pracownikach samorządowych stanowi lex specialis w stosunku do
przepisów kodeksu pracy. Pracownikowi samorządowemu wykonującemu pracę w
godzinach nadliczbowych na polecenie przełożonego co do zasady przysługuje
wynagrodzenie albo czas wolny. Obowiązujące regulacje nie przewidują dodatków
ani 50 proc., ani 100 proc. za godziny nadliczbowe. A zatem pracownikowi
samorządowemu za pracę w godzinach nadliczbowych należy się wynagrodzenie, a
nie dodatek. Ponadto zgodnie z art. 15111
kodeksu pracy tylko za pracę w niedziele i święta oddaje się dodatkowy dzień
wolny. W przypadku pracy w sobotę pracownikowi należy się czas wolny w tym
samym wymiarze lub wynagrodzenie. Z brzmienia przepisu art. 42 ust.
2 wynika, że wybór wynagrodzenia albo czasu wolnego jest alternatywą
rozłączną, czyli nie można jednocześnie otrzymać i wynagrodzenia, i czasu
wolnego. Należy zaznaczyć, iż uregulowanie z art. 42
ww. ustawy o pracownikach samorządowych jest zasadą, jednakże nie można
wykluczyć sytuacji, iż pracodawca w regulaminie wynagradzania, o którym mowa w art. 39
ustawy, wprowadzi regulację związaną z dodatkami za pracę w godzinach
nadliczbowych, określając poziom tych dodatków w dowolnej wysokości, w
zależności od kondycji finansowej jednostki.